Als het niet goed gaat...
Voor zover nu bekend, is slechts een klein deel van de basisschool leerkrachten bekend met de specifieke behoeften van hoogsensitieve kinderen. Dat vraagt van ouders een pro-actieve houding, waarbij school tijdig wordt betrokken en geïnformeerd over de behoeften van het kind. Ouders en leerkrachten kunnen een team vormen om ook deze kinderen een veilige en fijne leeromgeving te bieden!
​
'Help,mijn kind wordt niet begrepen...'
De stap vanuit de veilige vertrouwde thuisomgeving naar school is groot, zeker voor hoogsensitieve kinderen! Alle nieuwe informatie en prikkels in en om de school kunnen overweldigend zijn.
Zoveel geluiden, geuren, kleuren, gevoelens, bewegingen, etc.
Verwerking van deze prikkels is voor een hoogsensitief kind een intensief proces waarbij specifieke ondersteuning en begrip van een volwassene meestal noodzakelijk is om tot leren te kunnen komen.
Constructieve samenwerking in één sessie
Als leerkracht èn als ouder ben ik bekend met de onduidelijkheden en obstakels die kunnen ontstaan bij hoogsensitieve kinderen op school. Gelukkig blijkt er voor nagenoeg alles een eenvoudige, praktische oplossing of aanpak mogelijk.
In een online gesprek gaan we de huidige situatie van je kind bespreken en stap voor stap alle mogelijkheden doornemen. Na afloop ga je vol zelfvertrouwen het gesprek aan op school en met de opgedane kennis kun jij samen met de leerkracht de gewenste leeromgeving voor je kind creëren!
​
Een standaard sessie duurt 45 tot 60 minuten. Doorgaans is één sessie voldoende om een fijne samenwerking met school op te starten.
​